ETS NORD:s populära webbshop har blivit ännu bättre

07.04.2025

Ett stadigt växande antal användare är en bekräftelse på att ETS NORD:s webbshop blir allt viktigare både för oss som företag och för våra kunder. Det är också därför ETS NORD valt att investera i en kontinuerlig utveckling av de digitala tjänsterna där  webbshoppen står i fokus. Det senaste exemplet är den uppgradering som nyligen gjorts för att ytterligare förbättra användarupplevelsen och användarvänligheten.

”Det är många som använder vår webbshop varje dag, men det finns också de som gör det mer sällan. En del vill bara testa eller kanske funderar på att köpa något på nätet, och då prova om webbshoppen kan underlätta inköpen”, säger Ott Ringo hos ETS NORD som leder vidareutvecklingen. ”Vi ville utveckla webbshoppen så att den ger en lika sömlös och behaglig upplevelse åt alla användare.”

Kundundersökning stakade ut riktningen för utvecklingsarbetet

ETS NORD har genomfört en undersökning där 20 kunder medverkade för att ge sin syn på webbshoppens funktioner. Genom undersökningen fick man besked om i vilka delar som kunderna tyckte att det gick för långsamt, eller var för komplicerat att fatta beslut. Den grundliga analysen gav en heltäckande bild av vilka funktioner som fungerade bra och vilka som behövde bli bättre. På så sätt stakades det ut en riktning för utvecklingsarbetet.

Några som också spelade en viktig roll i projektet var företagets säljteam. Eftersom de har daglig kontakt med kunderna har de också en tydlig uppfattning om vilka faktorer som påverkar kundernas inköpsbeslut. Med hjälp av deras input kunde webbshoppen bli ännu bättre när det gällde att sätta kundernas behov i centrum.

Förbättrad layout och mer lättillgänglig produktinformation

Den nya webbshoppens utseende skiljer sig på det hela taget inte så mycket från den gamla, men bakom fasaden har det gjorts många små uppdateringar. Användarna kommer kanske inte att lägga märke till alla förbättringar, men kommer helt klart att uppleva att webbshoppen har blivit enklare att använda.

”Den har överlag blivit tydligare och fått bättre layout, med mer lättillgänglig produktinformation. Ikonerna har sina egna distinkta färger, vilket i många situationer gör det enklare att fatta rätt beslut”, förklarar Ott Ringo. ”Vi har förenklat olika kommandon och till exempel infört att man behöver bekräfta att en produkt verkligen ska tas bort ur varukorgen innan den försvinner. Detta minskar risken för misstag.”

Även beställningsprocessen har förenklats. Eftersom inköpsprojekten nu är företagsspecifika i stället för kopplade till individen har det blivit lättare att överblicka beställningen. Ordrar kan läggas av olika individer, och alla uppgifter förs omedelbart in i en sammanställning för projektet. Användarbehörigheterna kan styras så att vissa personer i teamet behöver godkänna ordrarna innan de skickas.

Ott Ringo betonar att inköpsspecifika sammanfattningar också är till stor hjälp vid övervakning av miljövarudeklarationer (Environmental Product Declarations, EPD) och beräkning av koldioxidavtryck – något som blir allt viktigare.

”Både våra kunder och deras slutkunder blir alltmer intresserade av det totala koldioxidavtrycket för bygg- och renoveringsprojekt. Därför innehåller webbshoppen nu också produkt-, order- och projektspecifika beräkningar för ETS NORD-produkternas miljöpåverkan. Det underlättar spårning och hjälper till att hålla projektens samlade koldioxidavtryck så lågt som möjligt.”

Direkt integrering med inköpssystem

I bygg- och renoveringsbranschen använder företagen ofta sina egna digitala inköpssystem. Det här är system som kan försvåra vid köp på webben, eftersom order- och produktuppgifterna måste skrivas in manuellt för att det hela ska kunna spåras på ett heltäckande sätt. Det här är ett problem som den uppgraderade webbshoppen är tänkt att lösa.

”Vi har skapat en sömlös integrering mellan webbshoppen och branschens vanligaste inköpssystem”, säger Ott Ringo. ”Det gör att vi kan skicka de ordrar som läggs i webbshoppen direkt till kundens system, samtidigt som de kan utnyttja alla funktioner i den förbättrade shoppen oavsett vad de själva har för inköpssystem.”

Ett löfte om fortsatt utveckling

ETS NORD:s uppgradering av webbshoppen är viktig, men kundernas behov kommer också att fortsätta utvecklas. Som ett av norra Europas största företag med specialisering på heltäckande ventilationslösningar har ETS NORD därför för avsikt att fortsätta ligga i framkant inom design, renovering och konstruktion av de digitala tjänsterna. Det innebär att kundupplevelsen, inklusive den i webbshoppen, hela tiden behöver och kommer att förbättras.

”Antalet användare växer hela tiden och deras behov skiljer sig åt alltmer. Vi lyssnar noga på kundernas feedback och har redan använt den för att hitta nya utvecklingsområden. Även om webbshoppen fyller de behov som finns idag, har vi ur ett utvecklarperspektiv inte riktigt nått så långt vi skulle vilja ännu.”

Du hittar ETS NORD:s webbshop på här. Om du inte har inloggningsuppgifter ännu kan du få dem från antingen din regionala säljare eller via ETS NORD:s kundtjänst.